Antropologia kliniczna

Na wykładach i ćwiczeniach omawiane są zagadnienia z antropologii klinicznej, w tym np. dane dotyczące metod badań i monitoringu dzieci i młodzieży z chorobami wrodzonymi.

Pomoce naukowe: filmy, przyrządy pomiarowe, wizyta studyjna w przyszpitalnej Pracowni Antropologii.

Harmonogram wykładów:

  • Zajęcia 13. (20.01) – wpływ chorób genetycznych na cechy morfologiczne dłoni i stóp
  • Zajęcia 14. (27.01) – ZERÓWKA
  • Zajęcia 15. (29.01 – środa!) – rola pracowni genetycznych

Harmonogram laboratoriów:

  • Zajęcia 13. (20.01) – określanie dysmorfologii dłoni i stóp
  • Zajęcia 14. (27.01) – KOLOKWIUM PRAKTYCZNE
  • Zajęcia 15. (29.01 – środa!) – analiza dermatoglifów u osób z zespołami wad wrodzonych

Zagadnienia na zerówkę:

  • ocena tempa wzrastania dzieci
  • niskorosłość, przyczyny, metody badań i monitorowania postępów w leczeniu
  • metody oceniające postawę ciała (omówienie, nie należy uczyć się wszystkich punktów na pamięć; warto przypomnieć rysunki/opisy: plecy okrągłe, klatka piersiowa szewska i kurza, kolana szpotawe i koślawe)
  • czym są zespoły dysmorfologiczne (nie należy uczyć się wszystkich podanych na wykładzie dysmorfologii, ale zapamiętać w których obszarach ciała mogą występować i umieć podać po 3 przykłady, np. dysmorfologii w obrębie głowy, szyi, kończyny dolnej i górnej)
  • dysmorflogie w zespołach wad wrodzonych (rysunki)

Zagadnienia na kolokwium praktyczne:

  • pomiary antropologiczne stosowane w badaniach oceniających rozwój biologiczny (wykonanie pomiarów ucha, nosa, twarzy)
  • wskazanie dysmorfologii na zdjęciu (plik – zagadnienia na kolokwium)

Pliki do pobrania:

Literatura, zakres tematyczny oraz dane dotyczące kryteriów oceniania znajdują się na USOS.

Student posiadający zaliczenie z ćwiczeń Antropologia fizyczna może podejść do egzaminu z tego przedmiotu.