Na wykładach i ćwiczeniach omawiane są zagadnienia z antropologii klinicznej, w tym np. dane dotyczące metod badań i monitoringu dzieci i młodzieży z chorobami wrodzonymi.
Pomoce naukowe: filmy, przyrządy pomiarowe, wizyta studyjna w przyszpitalnej Pracowni Antropologii.
Harmonogram wykładów:
- Zajęcia 13. (20.01) – wpływ chorób genetycznych na cechy morfologiczne dłoni i stóp
- Zajęcia 14. (27.01) – ZERÓWKA
- Zajęcia 15. (29.01 – środa!) – rola pracowni genetycznych
Harmonogram laboratoriów:
- Zajęcia 13. (20.01) – określanie dysmorfologii dłoni i stóp
- Zajęcia 14. (27.01) – KOLOKWIUM PRAKTYCZNE
- Zajęcia 15. (29.01 – środa!) – analiza dermatoglifów u osób z zespołami wad wrodzonych
Zagadnienia na zerówkę:
- ocena tempa wzrastania dzieci
- niskorosłość, przyczyny, metody badań i monitorowania postępów w leczeniu
- metody oceniające postawę ciała (omówienie, nie należy uczyć się wszystkich punktów na pamięć; warto przypomnieć rysunki/opisy: plecy okrągłe, klatka piersiowa szewska i kurza, kolana szpotawe i koślawe)
- czym są zespoły dysmorfologiczne (nie należy uczyć się wszystkich podanych na wykładzie dysmorfologii, ale zapamiętać w których obszarach ciała mogą występować i umieć podać po 3 przykłady, np. dysmorfologii w obrębie głowy, szyi, kończyny dolnej i górnej)
- dysmorflogie w zespołach wad wrodzonych (rysunki)
Zagadnienia na kolokwium praktyczne:
- pomiary antropologiczne stosowane w badaniach oceniających rozwój biologiczny (wykonanie pomiarów ucha, nosa, twarzy)
- wskazanie dysmorfologii na zdjęciu (plik – zagadnienia na kolokwium)
Pliki do pobrania:
Literatura, zakres tematyczny oraz dane dotyczące kryteriów oceniania znajdują się na USOS.
Student posiadający zaliczenie z ćwiczeń Antropologia fizyczna może podejść do egzaminu z tego przedmiotu.
Musisz się zalogować aby dodać komentarz.